Selamat datang ke laman web rasmi PraSekolah Bestari SK Banggol Guchil, Kuala Krai. Pengunjung laman boleh mengikuti perkembangan terkini berkenaan aktiviti di prasekolah ini. Segala komen dan pandangan amat dialu-alukan di wanieyz84@gmail.com. Terima Kasih semua.

Thursday, 24 November 2011

SUKATAN PELAJARAN PRASEKOLAH (KSPK)


RANCANGAN TAHUNAN KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN
                                                   
MINGGU  : 2
TEMA       : DIRI SAYA

TUNJANG
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
CADANGAN AKTIVITI
BAHAN/ CATATAN
KOMUNIKASI

BAHASA MALAYSIA (BM)

(BM 1.0) Kemahiran Mendengar



(BM 2.0) Kemahiran Bertutur



(BM 3.0)
Kemahiran Membaca


(BM 4.0)
Kemahiran Menulis










(BM 1.1) Mendengar dengan penuh perhatian




(BM 2.1) Berinteraksi dengan mesra




(BM 3.1) Mengenal bentuk huruf A-Z



(BM 4.2) Menguasai kemahiran menulis.





(BM 1.1.6) Mendengar ucap selamat dan memberi respons secara bertata-susila.




(BM 2.1.3) Berbual menggunakan ayat yang mudah dengan sebutan yang betul.




(BM 3.1.3) Menyebut huruf secara rawak.




(BM 4.2.4) Menulis huruf kecil dengan cara yang betul.






1. Mendengar ucap selamat
2.  Membalas ucapan yang diterima


1. Bercerita tentang perihal diri (keluarga, hobi, makanan kegemaran)


1. Bergembira dengan huruf- nyanyian
2. Menyebut huruf pada kad nama

1. Menulis huruf kecil pada pelbagai jenis permukaan dengan cara yang betul







- VCD





- Kad gambar





- Kad huruf
- Carta huruf



- Lembaran kerja
BAHASA INGGERIS (BI)

(BI 1.0)
Listening and speaking skills




(BI 2.0 & 3.0)
Pre reading Skills and Reading Skills









(BI 4.0)
Writing skills



(BI 1.1) Listen to and discriminate sounds.





(BI 2.1) Understand that printed materials contain meanings.





(BI 3.1) Identify letters of the alphabet.




(BI 4.2) Writing skills.




(BI 1.1.2) Listen to and identify sounds in the environments.





(BI 2.1.2) Show awareness
that print conveys meaning by doing pretend reading.




(BI 3.1.6 )Name letters of the alphabets.





(BI 4.2.3) Write recognisable letters.




1. Getting to know to letters of the alphabets
2. Listen to bell sound
3. Guess the sounds from environment.


1.  Children pretend reading if they know the meaning
E.g: publisher, date of published


1. Guessing games name of letters.
2. Hide and seek alphabets and name the alphabets.

1. Join dot to dot.
2. Write recognisable letters based on alphabet card




- Recorder
- Picture cards





- Book






- Word cards





- Alphabet cards
KEROHANIAN, SIKAP DAN NILAI

 PENDIDIKAN ISLAM (PI)

(PI 1.0)
Akidah



(PI 3.0) Sirah







(PI 5.0) Asas Bahasa Al-Quran dan Tulisan Jawi







(PI 1.1) Mengetahui Rukun Iman



(PI 3.1) Mengetahui Sirah Rasulullah SA.W






(PI 5.1) Mengetahui bahasa Al-Quran






(PI 1.1.2) Menyatakan enam Rukun Iman




(PI 3.1.3) Menyebut nama Rasulullah S.A.W dan ahli keluarga baginda yang terdekat
-          ibu (Aminah)
-          bapa (Abdullah)
-          datuk (Abdul Mutalib)
-          bapa saudara ( Abu Talib)

(PI 5.1.5) Menyebut huruf hijaiyah







1. Murid menyatakan enam Rukun Iman yang diketahui satu persatu

1. Bercerita kisah hidup Rasulullah
2. Nasyid





1. Bergembira dengan huruf hijaityah- nasyid






- Carta




- VCD







- Carta huruf bergambar
KETRAMPILAN- PERKEMBANGAN SOSIOEMOSI (PSE)

(PSE 1.0)
Mengenali dan Mengurus Emosi Sendiri





(PSE 1.1) Mengenali emosi sendiri









(PSE 1.1.4) Menceritakan pengalaman emosi yang melibatkan perasaan seperti gembira, sedih, takut dan marah






1. Guru tunjukkan  kad gambar dan bersoaljawab dengan murid
2. Meneka perasaan berdasarkan gambar mimik muka
3. Murid bercerita mengenai pengalaman emosi gembira dan sedih






- Kad gambar mimik muka
PERKEMBANGAN  FIZIKAL DAN ESTETIKA

PERKEMBANGAN FIZIKAL DAN PENJAGAAN KESIHATAN(PFK)

(PFK 1.0)
Perkembangan Motor Halus


(PFK 2.0)
Perkembangan Motor Kasar







(PFK 3.0)
Kesihatan Fizikal








KREATIVITI
     
(KTI) Seni Visual





(KTI) Muzik









(PFK 1.1) Melakukan kemairan motor halus



(PFK 2.1) Melakukan kemahiran motor kasar lokomotor.







(PFK 3.1) Menjaga kebersihan diri










(KTI 1.1) Menggunakan pengetahuan tentang bahan dan teknik dalam menghasilkan karya seni (aplikasi seni)


(KTI 2.1) Mengambil bahagian dalam aktiviti menyanyi











(PFK 1.1.9) Menggunakan jari untuk mengoyak bahan mengikut rupa.



(PFK 2.1.9) Berjalan mengundur dengan lurus
.







(PFK 3.1.5) Menggosok gigi dengan cara yang betul










(KTI 1.1.2) Mengenal bahan yang diperlukan untuk menghasilkan sesuatu karya  contohnya berus.



(KTI 2.1.7) Menyanyikan melodi.

(KTI 2.1.8) Menyanyi lagu dengan iringan

(KTI 2.1.9) Menyanyi lagu mengikut tempo










1. Mengoyak kertas mengikut bentuk yang ditunjukkan oleh guru.
(Contoh; bentuk muka)

1.Menunjukkan pergerakan berjalan ke hadapan, ke kiri, ke kanan dan mengundur mengikut iringan muzik .
2.Murid mengikut pergerakan dengan muzik .

1. Guru menunjuk cara menggosok gigi mengikut cara yang betul.
2. Murid menggosok gigi dengan cara yang betul





1. Berbual mengenai bahan yang diperlukan untuk membuat corak



1. Menyanyi lagu “Begini caranya memakai baju”
2. Nyanyian lagu ”Tujuh Hari Dalam Seminggu”









-Pita rakaman




- Radio
- Casset (lagu Pocho-pocho)







- Berus
- Ubat gigi










-Berus gigi
-Warna air
-Kertas lukisan



Memakai baju. Memakai baju, Begini caranya memakai baju, Kemas sekali...
(Melodi: This is the way)
SAINS DAN TEKNOLOGI (ST)

AWAL SAINS

(ST 1.0) Sikap saintifik



AWAL MATEMATIK

(ST 6.0) Pranombor



(ST 12.0) Pembinaan (construction)









(ST 1.1) Mempamerkan sikap saintifik






(ST 6.4) Mengecam corak berulang dan membina pola


(ST 12.1) Membina penghubung antara dua objek





(ST 1.1.2) Menunjukkan sikap sistematik, bekerjasama, bertanggungjawab.






(ST 6.4.3) Mengecam  corak berulang di persekitaran


(ST 12.1.1) Membina penghubung antara dua objek/ binaan dan memberi alasan mengapa penghubung itu dipilih

























1. Membuat jambatan


















- Blok kayu
KEMANUSIAAN

(KM 1.0) Diri saya


(KM 1.1) Mengetahui tentang latar belakang/ sejarah diri sendiri



(KM 1.1.2) Menceritakan tentang diri sendiri (contoh: nama, umur, jantina, bangsa, hobi)

(KM 1.1.3) Menceritakan pertumbuhan dan keperluan diri sejak lahir



1.  Menyebut nama sendiri.
2. Murid menyebut umur mereka.


- Kad warna




















RANCANGAN TAHUNAN KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN
                                                   
MINGGU  : 3
TEMA       : ANGGOTA BADAN SAYA

TUNJANG
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
CADANGAN AKTIVITI
BAHAN/ CATATAN
KOMUNIKASI

BAHASA MALAYSIA (BM)

(BM 1.0) Kemahiran Mendengar



(BM 2.0) Kemahiran Bertutur








(BM 3.0)
Kemahiran Membaca




(BM 4.0)
Kemahiran Menulis







(BM 1.1) Mendengar dengan penuh perhatian




(BM 2.1) Berinteraksi dengan mesra









(BM 3.1) Mengenal bentuk huruf A-Z





(BM 4.2) Menguasai kemahiran menulis.





(BM 1.1.6) Mendengar ucap selamat dan memberi respons secara bertata-susila.




(BM 2.1.3) Berbual menggunakan ayat yang mudah dengan sebutan yang betul.









(BM 3.1.3) Menyebut huruf secara rawak.






(BM 4.2.4) Menulis huruf kecil dengan cara yang betul.






1. Mendengar ucap selamat
2.  Membalas ucapan yang diterima


1. Bersoaljawab tentang fungsi organ deria
2. Bersoaljawab tentang cara menjaga kebersihan tubuh badan yang lain seperti rambut, kuku, gigi, telinga dan muka


1. Bergembira dengan huruf- nyanyian
2. Menyebut huruf pada kad nama
3. Memancing huruf


1.Menulis huruf kecil pada pelbagai jenis permukaan dengan cara yang betul
2. Melakar huruf atas kertas/pasir.
3. Membentuk huruf daripada doh/plastesin






- VCD





- Kad gambar
- Berus gigi









- Kad huruf
- Carta huruf
- Set pancing




- Doh
- Pasir
BAHASA INGGERIS (BI)

(BI 1.0)
Listening and speaking skills






(BI 2.0 & 3.0)
Pre reading Skills and Reading Skills






(BI 4.0)
Writing skills







(BI 1.1) Listen to and discriminate sounds.







(BI 2.2) Acquire knowledge of print and ethics in reading

(BI 3.1) Identify letters of the alphabet.




(BI 4.2) Writing skills.




(BI 1.1.2) Listen to and identify sounds in the environments.







(BI 2.2.3) Recognise the basic features of a book.

(BI 3.1.6 )Name letters of the alphabets.





(BI 4.2.3) Write recognisable letters.




1. Getting to know to letters of the alphabets
2. Guess the sounds from environment.
3. Sent message games
Eg: Clap your hand






1. Guessing games name of letters.
2. Hide and seek alphabets and name the alphabets.

1. Join dot to dot.
2. Write recognisable letters based on alphabet card

.

KEROHANIAN, SIKAP DAN NILAI

 PENDIDIKAN ISLAM (PI)

(PI 1.0)
Akidah



(PI 3.0) Sirah







(PI 5.0) Asas Bahasa Al-Quran dan Tulisan Jawi







(PI 1.1) Mengetahui Rukun Iman



(PI 3.1) Mengetahui Sirah Rasulullah SA.W






(PI 5.1) Mengetahui bahasa Al-Quran






(PI 1.1.2) Menyatakan enam Rukun Iman




(PI 3.1.3) Menyebut nama Rasulullah S.A.W dan ahli keluarga baginda yang terdekat
-          ibu (Aminah)
-          bapa (Abdullah)
-          datuk (Abdul Mutalib)
-          bapa saudara ( Abu Talib)

(PI 5.1.5) Menyebut huruf hijaiyah







1. Murid menyatakan enam Rukun Iman yang diketahui satu persatu

1. Bercerita kisah hidup Rasulullah
2. Nasyid





1. Bergembira dengan huruf hijaityah- nasyid






- Carta




- VCD







- Carta huruf bergambar
KETRAMPILAN- PERKEMBANGAN SOSIOEMOSI (PSE)

(PSE 1.0)
Mengenali dan Mengurus Emosi Sendiri





(PSE 1.1) Mengenali emosi sendiri









(PSE 1.1.4) Menceritakan pengalaman emosi yang melibatkan perasaan seperti gembira, sedih, takut dan marah






1. Guru tunjukkan  kad gambar dan bersoaljawab dengan murid
2. Melakonkan mengikut emosi - sedih, marah, takut, gembira
3. Bercerita tentang pengalaman ketika sakit dan sembuh dari sakit.
4.Melukis gambar muka sendiri berdasarkan emosi mereka pada hari itu .






- Kad gambar mimik muka
PERKEMBANGAN  FIZIKAL DAN ESTETIKA

PERKEMBANGAN FIZIKAL DAN PENJAGAAN KESIHATAN(PFK)

(PFK 1.0)
Perkembangan Motor Halus


(PFK 2.0)
Perkembangan otor Kasar


(PFK 3.0)
Kesihatan Fizikal






KREATIVITI
     
(KTI) Seni Visual





(KTI) Muzik









(PFK 1.1) Melakukan kemahiran motor halus



(PFK 2.1) Melakukan kemahiran motor kasar lokomotor.


(PFK 3.1) Menjaga kebersihan diri








(KTI 1.1) Menggunakan pengetahuan tentang bahan dan teknik dalam menghasilkan karya seni (aplikasi seni)


(KTI 2.1) Mengambil bahagian dalam aktiviti menyanyi











(PFK 1.1.9) Menggunakan jari untuk mengoyak bahan mengikut rupa.



(PFK 2.1.9) Berjalan mengundur dengan lurus
.


(PFK 3.1.5) Menggosok gigi dengan cara yang betul








(KTI 1.1.2) Mengenal bahan yang diperlukan untuk menghasilkan sesuatu karya contohnya berus.



(KTI 2.1.7) Menyanyikan melodi.

(KTI 2.1.8) Menyanyi lagu dengan iringan

(KTI 2.1.9) Menyanyi lagu mengikut tempo










1. Mengoyak kertas mengikut bentuk yang ditunjukkan oleh guru.
(Contoh; bentuk muka)

1. Berjalan mengundur dengan lurus dengan iringan muzik.


1. Guru menunjuk cara menggosok gigi mengikut cara yang betul.
2. Murid menggosok gigi dengan cara yang betul



1. Berbual mengenai bahan yang diperlukan untuk membuat corak seperti percikan


1. Menyanyi lagu “Anggota Badan”

2. Nyanyian lagu ”Tujuh Hari Dalam Seminggu”









-Pita rakaman




- Skitle
- Gelung rotan.



- Berus
- Ubat gigi








-Berus gigi
-Warna air
-Kertas lukisan



Anggota Badan

Tangan ku di kepala, Dan juga di bahu, Ku letakkan di pinggang, Ku rapatkan di sisi, Ku angkat tanganku, jemari ku menari, Tepuk tangan gembira, La..la..la..la..la.

SAINS DAN TEKNOLOGI (ST)

AWAL SAINS

(ST 2.0) Kemahiran Saintifik





AWAL MATEMATIK

(ST 6.0) Pranombor



(ST 12.0) Pembinaan (construction)






(ST 2.1) Membuat pemerhatian ke atas objek dan fenomena alam di persekitaran







(ST 6.4) Mengecam corak berulang dan membina pola


(ST 12.1) Membina penghubung antara dua objek





(ST 2.1.5) Memerhati perubahan warna-warna di persekitaran (Contoh: perubahan warna daun pada musim berlainan, perubahan warna awan pada cuaca berlainan)





(ST 6.4.3) Mengecam  corak berulang di persekitaran


(ST 12.1.1) Membina penghubung antara dua objek/ binaan dan memberi alasan mengapa penghubung itu dipilih






1. Memerhati perubahan pada awan (cuaca panas- mendung)
2. Meneroka warna pada tumbuhan (daun hidup-kering)






1. Membuat jambatan






- Taman sains
- Kertas lukisan
- Pensel warna










- Blok kayu
KEMANUSIAAN

(KM 1.0) Diri saya


(KM 1.1) Mengetahui tentang latar belakang/ sejarah diri sendiri



(KM 1.1.2) Menceritakan tentang diri sendiri (contoh: nama, umur, jantina, bangsa, hobi)

(KM 1.1.3) Menceritakan pertumbuhan dan keperluan diri sejak lahir



1.  Menyebut nama sendiri.
2. Murid menyebut umur mereka.


- Kad warna















RANCANGAN TAHUNAN KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN
                                                   
MINGGU  : 5
TEMA       : KELUARGA SAYA

TUNJANG
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
CADANGAN AKTIVITI
BAHAN/ CATATAN
KOMUNIKASI

BAHASA MALAYSIA (BM)

(BM 1.0) Kemahiran Mendengar



(BM 2.0) Kemahiran Bertutur








(BM 3.0)
Kemahiran Membaca




(BM 4.0)
Kemahiran Menulis







(BM 1.1) Mendengar dengan penuh perhatian




(BM 2.1) Berinteraksi dengan mesra









(BM 3.1) Mengenal bentuk huruf A-Z





(BM 4.2) Menguasai kemahiran menulis.





(BM 1.1.6) Mendengar ucap selamat dan memberi respons secara bertata-susila.




(BM 2.1.3) Berbual menggunakan ayat yang mudah dengan sebutan yang betul.









(BM 3.1.4) Menyebut huruf mengikut urutan.





(BM 4.2.4) Menulis huruf kecil dengan cara yang betul.






1. Mendengar ucap selamat
2.  Membalas ucapan yang diterima


1. Memperkenalkan ahli keluarga (nama panggilan)  ayah, ibu, abang, kakak, adik, datuk, nenek
2. Menyatakan bilangan ahli keluarga




1. Bergembira dengan huruf- nyanyian
2. Menyebut huruf pada kad nama



1.Menulis di udara
2. Melakar huruf atas kertas/pasir.
3. Membentuk huruf daripada doh/plastesin






- VCD





- Kad gambar










- Kad huruf
- Carta huruf





- Doh
- Pasir
BAHASA INGGERIS (BI)

(BI 1.0)
Listening and speaking skills


















(BI 2.0 & 3.0)
Pre reading Skills and Reading Skills



(BI 4.0)
Writing skills






(BI 1.2) Listen to and understand meaning of simple words


















(BI 3.1) Identify letters of the alphabet.




(BI 4.2) Writing skills.




(BI 1.2.5) Listen to and repeat greetings.





















(BI 3.1.6 )Name letters of the alphabets.





(BI 4.2.3) Write recognisable letters.




1. Children use simple function e.g. :
a. Good morning
b. Thank you

2. Sing a song containing greeting
e.g : Sing Hello Together and Good Morning To You.

3.Greeting and expression

4.Wih good morning, good afternoon, thank you ,good bye etc.-sing a song again altogether


1. Name letters of children name




1. Join dot to dot.
2. Write recognisable letters based on alphabet card
.


- Casset
- Song chart Good Morning to You
Good morning to you, (2x)
Good morning to my teacher,
Good morning to you.
How are you today, (2x)
I am fine, teacher,
I am fine teacher.

* Repeat & change - teacher to friends





- Name tag





- Alphabet cards
KEROHANIAN, SIKAP DAN NILAI

 PENDIDIKAN ISLAM (PI)

(PI 1.0)
Akidah



(PI 3.0) Sirah








(PI 5.0) Asas Bahasa Al-Quran dan Tulisan Jawi







(PI 1.1) Mengetahui Rukun Iman



(PI 3.1) Mengetahui Sirah Rasulullah SA.W







(PI 5.1) Mengetahui bahasa Al-Quran






(PI 1.1.2) Menyatakan enam Rukun Iman




(PI 3.1.3) Menyebut nama Rasulullah S.A.W dan ahli keluarga baginda yang terdekat
-          ibu (Aminah)
-          bapa (Abdullah)
-          datuk (Abdul Mutalib)
-          bapa saudara ( Abu Talib)


(PI 5.1.5) Menyebut huruf hijaiyah







1. Murid menyatakan enam Rukun Iman yang diketahui satu persatu

1. Bercerita kisah hidup Rasulullah dan keluarganya
2. Nasyid





1. Bergembira dengan huruf hijaityah- nasyid






- Carta




- VCD








- Carta huruf bergambar
KETRAMPILAN- PERKEMBANGAN SOSIOEMOSI (PSE)

(PSE 1.0)
Mengenali dan Mengurus Emosi Sendiri





(PSE 1.1) Mengenali emosi sendiri









(PSE 1.1.5) Mengenal pasti dan bercerita tentang jenis-jenis emosi gembira, sedih, takut dan marah






1. Bercerita tentang pengalaman ketika sakit dan sembuh dari sakit.
2. Bercerita mengenai pengalaman  hari pertama ke sekolah dengan bimbingan guru .






- Kad gambar mimik muka
PERKEMBANGAN  FIZIKAL DAN ESTETIKA

PERKEMBANGAN FIZIKAL DAN PENJAGAAN KESIHATAN(PFK)

(PFK 1.0)
Perkembangan Motor Halus



(PFK 2.0)
Perkembangan motor Kasar


(PFK 4.0)
Kesihatan Persekitaran




KREATIVITI
     
(KTI) Seni Visual




(KTI) Muzik









(PFK 1.1) Melakukan kemahiran motor halus




(PFK 2.1) Melakukan kemahiran motor kasar lokomotor.


(PFK 4.1) Menjaga kebersihan.








(KTI 1.1) Menggunakan pengetahuan tentang bahan dan teknik dalam menghasilkan karya seni (aplikasi seni)

(KTI 2.1) Mengambil bahagian dalam aktiviti menyanyi











(PFK 1.1.9) Menggunakan jari untuk mengoyak bahan mengikut rupa.



(PFK 2.1.10) Berjalan dan mengimbang badan di atas bangku panjang yang rendah.



(PFK 4.1.4) Menjaga kebersihan pakaian.








(KTI 1.1.3) Memilih pelbagai bahan yang sesuai dalam penghasilan karya.



(KTI 2.1.7) Menyanyikan melodi.

(KTI 2.1.8) Menyanyi lagu dengan iringan
(KTI 2.1.9) Menyanyi lagu mengikut tempo










1. Mengoyak kertas mengikut bentuk yang ditunjukkan oleh guru.
(Contoh; bentuk muka)

1. Berjalan dengan membawa pundi kacang di atas bangku



1. Memakai apron semasa makan.







1. Berbual mengenai bahan yang diperlukan untuk membuat corak seperti stesilan capan, gurisan
1. Memperdengarkan lagu .
2. Menyanyikan lagu dengan melahirkan perasaan melalui lagu :
‘Kasih Pada Ibu’
‘Sayang Keluarga’










-Pita rakaman




- Bangku
- Pundi kacang




- Apron








- Magic shapes
- Warna air
- Kertas lukisan
- Keratan tumbuhan



SAINS DAN TEKNOLOGI (ST)

AWAL SAINS

(ST 2.0) Kemahiran Saintifik



AWAL MATEMATIK

(ST 6.0) Pranombor



(ST 9.0) Nilai wang




(ST 12.0) Pembinaan (construction)






(ST 2.1) Membuat pemerhatian ke atas objek dan fenomena alam di persekitaran





(ST 6.4) Mengecam corak berulang dan membina pola


(ST 9.1) Mengecam duit yang berlainan nilai



(ST 12.1) Membina penghubung antara dua objek





(ST 2.1.6) Memerhati dan mengenalpasti bentuk-bentuk di persekitaran






(ST 6.4.4) Melengkapkan corak berulang yang diberi


(ST 9.1.1) Mengecam duit yang berlainan nilai



(ST 12.1.1) Membina penghubung antara dua objek/ binaan dan memberi alasan mengapa penghubung itu dipilih







1. Meneroka bentuk-bentuk yang terdapat di dalam kelas (sudut)





1. Memerhati dan melengkapkan corak yang tertinggal

1. Simulasi- lakonan semasa membeli makanan di kantin prasekolah






- Sudut







- Lembaran kerja


- Duit
KEMANUSIAAN

(KM 1.0) Diri saya


(KM 1.2) Menyatakan kebolehan diri sendiri dengan bimbingan



(KM 1.2.2) Menyatakan kebolehan diri sendiri

(KM 1.2.3) Mengenal kekurangan diri sendiri



1.Bercerita keistimewaan diri






















RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MINGGU :                                                                                                             HARI      :
TEMA      :                                                                                                             TARIKH :

TUNJANG/MASA
STANDARD PEMBELAJARAN
AKTIVITI
BAHAN/CATATAN
RUTIN (BI)
8.00 – 8.10 PAGI



PERBUALAN PAGI
8.10 – 8.20 PAGI

TUNJANG
…………………
………………….


TUNJANG ……………......
………………..

TUNJANG
………………..
………………..







REHAT



TUNJANG
…………………..
…………………..


TUNJANG
………………….
………………….


TUNJANG
…………………..
…………………






AKTIVITI PENAMAT
11.50 – 12.00 TENGAHARI




Refleksi murid : _________________________________________________________________________________

Refleksi guru  : __________________________________________________________________________________
                   


RANCANGAN TAHUNAN KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN
                                                   
MINGGU  : 5
TEMA       : SEKOLAH SAYA

TUNJANG
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
CADANGAN AKTIVITI
BAHAN/ CATATAN
KOMUNIKASI

BAHASA MALAYSIA (BM)

(BM 1.0) Kemahiran Mendengar





(BM 2.0) Kemahiran Bertutur


(BM 3.0)
Kemahiran Membaca



(BM 4.0)
Kemahiran Menulis







(BM 1.1) Mendengar dengan penuh perhatian






(BM 2.1) Berinteraksi dengan mesra



(BM 3.1) Mengenal bentuk huruf A-Z




(BM 4.2) Menguasai kemahiran menulis.





(BM 1.1.7) Mendengar arahan dan memberi respons






(BM 2.1.4) Berinteraksi secara sopan dan bertatasusila



(BM 3.1.4) Menyebut huruf mengikut urutan.




(BM 4.2.4) Menulis huruf kecil dengan cara yang betul.






1. Bersoaljawab tentang peraturan di dalam kelas dan mengetahui peranan setiap murid
2. Menyebut nama guru.

1. Menyatakan tugas seorang guru



1. Bergembira dengan huruf- nyanyian
2. Mengenal pasti huruf yang terdapat pada nama rakan

1.Melakar di udara
2. Melakar huruf atas kertas/pasir.
3. Membentuk huruf daripada doh/plastesin






- Buku peraturan






- Kad gambar




- Kad huruf
- Kad nama




- Doh
- Pasir
BAHASA INGGERIS (BI)

(BI 1.0)
Listening and speaking skills










(BI 2.0 & 3.0)
Pre reading Skills and Reading Skills



(BI 4.0)
Writing skills






(BI 1.2) Listen to and understand meaning of simple words










(BI 3.1) Identify letters of the alphabet.




(BI 4.2) Writing skills.




(BI 1.2.5) Listen to and repeat greetings.













(BI 3.1.7) Sound out letters of the alphabet (basic phonics)




(BI 4.2.3) Write recognisable letters.




1. Sing a song containing greeting
e.g : Sing Hello Together and Good Morning To You.

2.Greeting and expression





1. Name letters of object in class




1. Join dot to dot.
2. Write recognisable letters based on alphabet card
.


- Casset
- Song chart Good Morning to You
Good morning to you, (2x)
Good morning to my teacher,
Good morning to you.
How are you today, (2x)
I am fine, teacher,
I am fine teacher.

* Repeat & change - teacher to friends


- Alphabet cards
KEROHANIAN, SIKAP DAN NILAI

 PENDIDIKAN ISLAM (PI)
(PI 1.0) Akidah





(PI 3.0) Sirah








(PI 5.0) Asas Bahasa Al-Quran dan Tulisan Jawi






(PI 1.2) Mengetahui Rukun Iman pertama: Beriman kepada Allah



(PI 3.1) Mengetahui Sirah Rasulullah SA.W







(PI 5.1) Mengetahui bahasa Al-Quran





(PI 1.2.2) Menyatakan sifat wajib Allah:
  1. Wujud (Ada)
  2. Basar (Melihat)
  3. Sama’ (Mendengar)
  4. Qudrat (Kuasa)

(PI 3.1.3) Menyebut nama Rasulullah S.A.W dan ahli keluarga baginda yang terdekat
-          ibu (Aminah)
-          bapa (Abdullah)
-          datuk (Abdul Mutalib)
-          bapa saudara ( Abu Talib)


(PI 5.1.5) Menyebut huruf hijaiyah






1. Murid menyebut sifat wajib bagi Allah
2. Nasyid tentang sifat wajib Allah


1. Bercerita kisah hidup Rasulullah dan keluarganya
2. Nasyid





1. Bergembira dengan huruf hijaityah- nasyid





- VCD





- VCD








- Carta huruf bergambar
KETRAMPILAN- PERKEMBANGAN SOSIOEMOSI (PSE)

(PSE 1.0) Mengenali dan Mengurus Emosi Sendiri





(PSE 1.1) Mengenali emosi sendiri









(PSE 1.1.6) Menyatakan emosi mengikut situasi













1. Bercerita tentang pengalaman ketika sakit dan sembuh dari sakit.
2. Bercerita mengenai pengalaman  hari pertama ke sekolah dengan bimbingan guru .





- Kad gambar mimik muka
PERKEMBANGAN  FIZIKAL DAN ESTETIKA

PERKEMBANGAN FIZIKAL DAN PENJAGAAN KESIHATAN(PFK)

(PFK 1.0)
Perkembangan Motor Halus



(PFK 2.0)
Perkembangan motor Kasar


(PFK 5.0)
Keselamatan







KREATIVITI
     
(KTI) Seni Visual





(KTI) Muzik









(PFK 1.1) Melakukan kemahiran motor halus




(PFK 2.1) Melakukan kemahiran motor kasar lokomotor.


(PFK 5.1) Mengenali sumber yang menyebabkan kemalangan









(KTI 1.1) Menggunakan pengetahuan tentang bahan dan teknik dalam menghasilkan karya seni (aplikasi seni)


(KTI 2.1) Mengambil bahagian dalam aktiviti menyanyi











(PFK 1.1.10) Menggunakan tangan untuk memintal




(PFK 2.1.10) Berjalan dan mengimbang badan di atas bangku panjang yang rendah.


(IPFK 5.1.3) Mengenal pasti objek atau bahan yang boleh mendatangkan bahaya di lokasi berikut:
  1. rumah
  2. sekolah
  3. taman permainan
  4. tempat awam




(KTI 1.1.3) Memilih pelbagai bahan yang sesuai dalam penghasilan karya.




(KTI 2.1.10) Menyanyi dengan sebutan yang jelas

(KTI 2.1.11) Menyanyi mengikut mud lagu (iaitu: riang dan bersemangat)










1. Memintal kertas untuk membentuk batang pokok
2. Meminta tali pada pensel

1. Berjalan dengan membawa pundi kacang di atas bangku


1. Berbual tentang gambar kecederaan murid di sekolah








1. Berbual mengenai bahan yang diperlukan untuk membuat corak seperti tiupan, capan, gurisan

1. Menyanyi lagu 7 hari seminggu
2. Memperkenalkan lagu sekolah dan menyanyi dengan sebutan yang jelas









- Kertas
- Tali




- Bangku
- Pundi kacang



- Kad gambar









- Warna air
- Kertas lukisan
- Keratan tumbuhan


- Carta lagu

SAINS DAN TEKNOLOGI (ST)

AWAL SAINS

(ST 2.0) Kemahiran Saintifik


AWAL MATEMATIK

(ST 6.0) Pranombor




(ST 9.0) Nilai wang




(ST 12.0) Pembinaan (construction)






(ST 2.1) Membuat pemerhatian ke atas objek dan fenomena alam di persekitaran




(ST 6.4) Mengecam corak berulang dan membina pola



(ST 9.1) Mengecam duit yang berlainan nilai



(ST 12.1) Membina penghubung antara dua objek





(ST 2.1.6) Memerhati dan mengenalpasti bentuk-bentuk di persekitaran





(ST 6.4.5) Membina corak berulang mengikut kreativiti sendiri menggunakan bahan yang disediakan dan menyatakan coraknya

(ST 9.1.1) Mengecam duit yang berlainan nilai



(ST 12.1.1) Membina penghubung antara dua objek/ binaan dan memberi alasan mengapa penghubung itu dipilih







1. Mengecam warna-warna yang terdapat pada mural di sekitar sekolah
2. Lawatn ke sekitar sekolah

1. Memerhati dan melengkapkan corak yang tertinggal


1. Simulasi- lakonan semasa membeli makanan di kantin prasekolah

1. Membuat binaan bangunan menggunakan blok kayu





- Sudut/ dinding sekolah





- Lembaran kerja



- Duit
KEMANUSIAAN

(KM 1.0) Diri saya


(KM 1.3) Mengetahui hak diri sendiri



(KM 1.3.2) Menyatakan hak kanak-kanak

(KM 1.3.3) Menyatakan tanggungjawab diri sebagai murid, anak dan rakan


1.Bercerita keistimewaan diri





RANCANGAN TAHUNAN KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN
                                                   
MINGGU  : 6
TEMA       : KAWAN SAYA

TUNJANG
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
CADANGAN AKTIVITI
BAHAN/ CATATAN
KOMUNIKASI

BAHASA MALAYSIA (BM)

(BM 1.0) Kemahiran Mendengar




(BM 2.0) Kemahiran Bertutur






(BM 3.0)
Kemahiran Membaca




(BM 4.0)
Kemahiran Menulis







(BM 1.1) Mendengar dengan penuh perhatian





(BM 2.1) Berinteraksi dengan mesra







(BM 3.1) Mengenal bentuk huruf A-Z





(BM 4.2) Menguasai kemahiran menulis.





(BM 1.1.7) Mendengar arahan dan memberi respons





(BM 2.1.4) Berinteraksi secara sopan dan bertatasusila







(BM 3.1.5) Mengenal pasti bentuk huruf kecil





(BM 4.2.4) Menulis huruf kecil dengan cara yang betul.






1. Mencari rakan berdasarkan kad nama bergambar
2. Menyebut nama rakan


1. Menyatakan ciri-ciri rakan yang baik
2. Berbual berdasarkan gambar situasi menolong rakan yang dalam kesusahan, contohnya rakan yang mengalami kecederaan

1. Mengenal pasti bentuk huruf kecil yang terdapat pada nama rakan
Cth: huruf c- bentuk telinga

1.Melakar di udara
2. Melakar huruf atas kertas/pasir.
3. Membentuk huruf daripada doh/plastesin






- Kad nama bergambar





- Kad gambar








- Kad huruf
- Kad nama





- Doh
- Pasir
BAHASA INGGERIS (BI)

(BI 1.0)
Listening and speaking skills


(BI 2.0 & 3.0)
Pre reading Skills and Reading Skills


(BI 4.0)
Writing skills






(BI 1.2) Listen to and understand meaning of simple words


(BI 3.1) Identify letters of the alphabet.



(BI 4.2) Writing skills.




(BI 1.2.6) Listen to and respond verbally greetings.



(BI 3.1.7) Sound out letters of the alphabet (basic phonics)



(BI 4.2.3) Write recognisable letters.




1.Greeting and expression. E.g: shake hand


1. Name letters of object in class



1. Join dot to dot.
2. Write recognisable letters based on alphabet card
.


- Word cards

- Alphabet cards


- ABC song
KEROHANIAN, SIKAP DAN NILAI

 PENDIDIKAN ISLAM (PI)
(PI 1.0) Akidah





(PI 3.0) Sirah



(PI 5.0) Asas Bahasa Al-Quran dan Tulisan Jawi






(PI 1.2) Mengetahui Rukun Iman pertama: Beriman kepada Allah



(PI 3.1) Mengetahui Sirah Rasulullah SA.W


(PI 5.1) Mengetahui bahasa Al-Quran





(PI 1.2.2) Menyatakan sifat wajib Allah:
  1. Wujud (Ada)
  2. Basar (Melihat)
  3. Sama’ (Mendengar)
  4. Qudrat (Kuasa)

(PI 3.1.4) Menceritakan peristiwa kelahiran Rasulullah S.A.W


(PI 5.1.6) Mengenal pasti bentuk huruf hijaiyah






1. Murid menyebut sifat wajib bagi Allah
2. Nasyid tentang sifat wajib Allah


1. Bercerita kisah hidup Rasulullah dan keluarganya

1. Murid mengecam bentuk huruf.
Cth: ta’ – bentuk muka (senyum)






- VCD





- Buku cerita



- Kad huruf




KETRAMPILAN- PERKEMBANGAN SOSIOEMOSI (PSE)

(PSE 1.0) Mengenali dan Mengurus Emosi Sendiri





(PSE 1.2) Mengurus emosi sendiri









(PSE 1.2.3) Meluahkan dan menyatakan perasaan sendiri kepada orang lain mengenai sesuatu perkara atau peristiwa yang telah berlaku melalui pelbagai cara seperti lisan, lukisan dan tingkah laku






1. Bercerita mengenai pengalaman  hari pertama ke sekolah – mendapat kawan baru .






PERKEMBANGAN  FIZIKAL DAN ESTETIKA

PERKEMBANGAN FIZIKAL DAN PENJAGAAN KESIHATAN(PFK)

(PFK 1.0)
Perkembangan Motor Halus



(PFK 2.0)
Perkembangan motor Kasar


(PFK 5.0)
Keselamatan






KREATIVITI
     
(KTI) Seni Visual





(KTI) Muzik









(PFK 1.1) Melakukan kemahiran motor halus




(PFK 2.1) Melakukan kemahiran motor kasar lokomotor.


(PFK 5.1) Mengenali sumber yang menyebabkan kemalangan








(KTI 1.1) Menggunakan pengetahuan tentang bahan dan teknik dalam menghasilkan karya seni (aplikasi seni)


(KTI 2.1) Mengambil bahagian dalam aktiviti menyanyi











(PFK 1.1.10) Menggunakan tangan untuk memintal




(PFK 2.1.11) Berjalan dengan pundi kacang di kepala



(IPFK 5.1.3) Mengenal pasti objek atau bahan yang boleh mendatangkan bahaya di lokasi berikut:
  1. rumah
  2. sekolah
  3. taman permainan
  4. tempat awam



(KTI 1.1.4) Memanipulasi bahan secara kreatif untuk penghasilan karya dengan bimbingan



(KTI 2.1.10) Menyanyi dengan sebutan yang jelas

(KTI 2.1.11) Menyanyi mengikut mud lagu (iaitu: riang dan bersemangat)










1. Memintal kertas untuk membentuk batang pokok
2. Meminta tali pada pensel

1. Berjalan dengan membawa pundi kacang di kepala secara bergilir-gilir

1. Berbual tentang gambar kecederaan murid di sekolah







1. Berbual mengenai bahan yang diperlukan untuk membuat corak seperti percikan, tiupan, gurisan

1. Nyanyian lagu “Selamat Hari Jadi’









- Kertas
- Tali




- Skitel
- Pundi kacang



- Kad gambar









- Warna air
- Kertas lukisan
- Keratan tumbuhan


- Carta lagu
- VCD

SAINS DAN TEKNOLOGI (ST)

AWAL SAINS

(ST 2.0) Kemahiran Saintifik





AWAL MATEMATIK

(ST 7.0) Konsep Nombor


(ST 9.0) Nilai wang




(ST 12.0) Pembinaan (construction)






(ST 2.1) Membuat pemerhatian ke atas objek dan fenomena alam di persekitaran







(ST 7.1) Memahami nombor 1-10


(ST 9.1) Mengecam duit yang berlainan nilai



(ST 12.1) Membina penghubung antara dua objek





(ST 2.1.7) Memerhati objek-objek di persekitaran dan mengenal saiz (besar, kecil, panjang, pendek, tinggi, rendah, tebal, nipis)






(ST 7.1.7) Membilang secara menaik 1-10 dan menurun 1-10


(ST 9.1.1) Mengecam duit yang berlainan nilai



(ST 12.1.1) Membina penghubung antara dua objek/ binaan dan memberi alasan mengapa penghubung itu dipilih







1. Memerhati perbezaan rambut, bentuk muka, ketinggian rakan dan menceritakan perbezaan itu.




1. Membilang secara menaik dan menurun dengan betul

1. Simulasi- lakonan semasa membeli makanan di kantin prasekolah

1. Membuat binaan bangunan menggunakan blok kayu















- Kad nombor



- Duit
KEMANUSIAAN

(KM 3.0) Saya dan rakan


(KM 3.1) Mengetahui tentang rakan



(KM 3.1.2) Bercerita tentang rakan


1.Bercerita tentang rakan















RANCANGAN TAHUNAN KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN
                                                   
MINGGU  : 7
TEMA       : JIRAN SAYA

TUNJANG
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
CADANGAN AKTIVITI
BAHAN/ CATATAN
KOMUNIKASI

BAHASA MALAYSIA (BM)

(BM 1.0) Kemahiran Mendengar




(BM 2.0) Kemahiran Bertutur






(BM 3.0)
Kemahiran Membaca





(BM 4.0)
Kemahiran Menulis







(BM 1.1) Mendengar dengan penuh perhatian





(BM 2.1) Berinteraksi dengan mesra







(BM 3.1) Mengenal bentuk huruf A-Z






(BM 4.2) Menguasai kemahiran menulis.





(BM 1.1.7) Mendengar arahan dan memberi respons





(BM 2.1.4) Berinteraksi secara sopan dan bertatasusila







(BM 3.1.5) Mengenal pasti bentuk huruf kecil






(BM 4.2.4) Menulis huruf kecil dengan cara yang betul.






1. Mencari rakan berdasarkan kad nama bergambar
2. Menyebut nama jiran


1. Bercerita tentang jiran
2. Berbual berdasarkan gambar situasi menolong jiran yang dalam kesusahan



1. Mengenal pasti bentuk huruf kecil yang terdapat pada nama rakan
Cth: huruf j- bentuk mata kail


1.Melakar di udara
2. Melakar huruf atas kertas/pasir.
3. Membentuk huruf daripada doh/plastesin
4. Menulis huruf dengan betul di belakang kawan







- Kad nama bergambar





- Kad gambar








- Kad huruf
- Kad nama






- Doh
- Pasir
BAHASA INGGERIS (BI)

(BI 1.0)
Listening and speaking skills



(BI 2.0 & 3.0)
Pre reading Skills and Reading Skills


(BI 4.0)
Writing skills






(BI 1.2) Listen to and understand meaning of simple words



(BI 3.1) Identify letters of the alphabet.



(BI 4.2) Writing skills.




(BI 1.2.7) Listen to and identify common objects in the environment




(BI 3.1.7) Sound out letters of the alphabet (basic phonics)



(BI 4.2.3) Write recognisable letters.




1. Listen and story against common objecs in the environment
2. Point to object

1. Name letters of object in class



1. Join dot to dot.
2. Write recognisable letters based on alphabet card
.









- ABC songs




- Workshet
- Alphabet cards
KEROHANIAN, SIKAP DAN NILAI

 PENDIDIKAN ISLAM (PI)
(PI 1.0) Akidah





(PI 3.0) Sirah



(PI 5.0) Asas Bahasa Al-Quran dan Tulisan Jawi






(PI 1.2) Mengetahui Rukun Iman pertama: Beriman kepada Allah



(PI 3.1) Mengetahui Sirah Rasulullah SA.W


(PI 5.1) Mengetahui bahasa Al-Quran





(PI 1.2.2) Menyatakan sifat wajib Allah:
  1. Wujud (Ada)
  2. Basar (Melihat)
  3. Sama’ (Mendengar)
  4. Qudrat (Kuasa)

(PI 3.1.4) Menceritakan peristiwa kelahiran Rasulullah S.A.W


(PI 5.1.6) Mengenal pasti bentuk huruf hijaiyah






1. Murid menyebut sifat wajib bagi Allah
2. Nasyid tentang sifat wajib Allah


1. Bercerita kisah hidup Rasulullah dan keluarganya

1. Murid mengecam bentuk huruf.
Cth: ta’ – bentuk muka (senyum)






- VCD





- Buku cerita



- Kad huruf




KETRAMPILAN- PERKEMBANGAN SOSIOEMOSI (PSE)

(PSE 1.0) Mengenali dan Mengurus Emosi Sendiri





(PSE 1.2) Mengurus emosi sendiri









(PSE 1.2.3) Meluahkan dan menyatakan perasaan sendiri kepada orang lain mengenai sesuatu perkara atau peristiwa yang telah berlaku melalui pelbagai cara seperti lisan, lukisan dan tingkah laku






1. Bercerita mengenai pengalaman berpindah ke rumah baru – hidup dalam komuniti baru






PERKEMBANGAN  FIZIKAL DAN ESTETIKA

PERKEMBANGAN FIZIKAL DAN PENJAGAAN KESIHATAN(PFK)

(PFK 1.0)
Perkembangan Motor Halus



(PFK 2.0)
Perkembangan motor Kasar


(PFK 3.0)
Kesihatan Fizikal



KREATIVITI
     
(KTI) Seni Visual





(KTI) Muzik









(PFK 1.1) Melakukan kemahiran motor halus




(PFK 2.1) Melakukan kemahiran motor kasar lokomotor.


(PFK 3.1) Menjaga kebersihan diri





(KTI 1.1) Menggunakan pengetahuan tentang bahan dan teknik dalam menghasilkan karya seni (aplikasi seni)


(KTI 2.1) Mengambil bahagian dalam aktiviti menyanyi











(PFK 1.1.10) Menggunakan tangan untuk memintal




(PFK 2.1.11) Berjalan dengan pundi kacang di kepala



(PFK 3.1.6) Menyatakan kepentingan menjaga kebersihan dri





(KTI 1.1.4) Memanipulasi bahan secara kreatif untuk penghasilan karya dengan bimbingan



(KTI 2.1.12) Menyanyi dengan perasaan dan juga ekspresi

(KTI 2.1.13) Menyanyi dengan gerakan










1. Memintal kertas untuk membentuk batang pokok
2. Meminta tali pada pensel

1. Berjalan dengan membawa pundi kacang di kepala secara bergilir-gilir








1. Berbual mengenai bahan yang diperlukan untuk membuat corak seperti percikan, kolaj gurisan

1. Menyanyi sambil membuat pergerakan dalam kumpulan (lagu ‘Selamat Hari Jadi’)









- Kertas
- Tali




- Skitel
- Pundi kacang










- Warna air
- Kertas lukisan
- Keratan tumbuhan


- Carta lagu
- VCD

SAINS DAN TEKNOLOGI (ST)

AWAL SAINS

(ST 2.0) Kemahiran Saintifik





AWAL MATEMATIK

(ST 7.0) Konsep Nombor


(ST 9.0) Nilai wang




(ST 12.0) Pembinaan (construction)






(ST 2.1) Membuat pemerhatian ke atas objek dan fenomena alam di persekitaran







(ST 7.1) Memahami nombor 1-10


(ST 9.1) Mengecam duit yang berlainan nilai



(ST 12.1) Membina penghubung antara dua objek





(ST 2.1.7) Memerhati objek-objek di persekitaran dan mengenal saiz (besar, kecil, panjang, pendek, tinggi, rendah, tebal, nipis)






(ST 7.1.7) Membilang secara menaik 1-10 dan menurun 10-1


(ST 9.1.1) Mengecam duit yang berlainan nilai



(ST 12.1.1) Membina penghubung antara dua objek/ binaan dan memberi alasan mengapa penghubung itu dipilih







1. Memerhati perbezaan rambut, bentuk muka, ketinggian rakan dan menceritakan perbezaan itu.




1. Membilang secara menaik dan menurun dengan betul

1. Simulasi- lakonan semasa membeli makanan di kantin prasekolah

1. Membuat binaan bangunan menggunakan blok kayu















- Kad nombor



- Duit
KEMANUSIAAN

(KM 3.0) Saya dan rakan


(KM 5.1) Mengamalkan semanagt bermasyarakat



(KM 5.1.5) Mengamalkan sikap tolong-menolong dalam masyarakat setempat


1.Mengadakan gotong-royong










RANCANGAN TAHUNAN KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN
                                                   
MINGGU  : 8
TEMA       : KEBERSIHAN

TUNJANG
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
CADANGAN AKTIVITI
BAHAN/ CATATAN
KOMUNIKASI

BAHASA MALAYSIA (BM)

(BM 1.0) Kemahiran Mendengar


(BM 2.0) Kemahiran Bertutur





(BM 3.0)
Kemahiran Membaca





(BM 4.0)
Kemahiran Menulis







(BM 1.1) Mendengar dengan penuh perhatian



(BM 2.1) Berinteraksi dengan mesra






(BM 3.1) Mengenal bentuk huruf A-Z






(BM 4.2) Menguasai kemahiran menulis.





(BM 1.1.8) Mengecam pelbagai bunyi di persekitaran



(BM 2.1.5) Menyatakan permintaan dengan sopan






(BM 3.1.6) Mengenal pasti bentuk huruf besar






(BM 4.2.4) Menulis huruf kecil dengan cara yang betul.






1. Mendengar bunyi di persekitaran
2. Meneka bunyi yang didengar

1. Menyatakan cara bagaimana untuk mengelakkan penyakit seperti menutup mulut apabila bersin atau batuk


1. Mengenal pasti bentuk huruf besar yang terdapat pada nama rakan
Cth: huruf  W- bentuk burung


1.Melakar di udara
2. Membentuk huruf daripada doh/plastesin
3. Menulis huruf dengan betul di belakang kawan






- Pita rakaman – bunyi sungai, laut, ombak


- Poster
- Carta bergambar







- Kad huruf
- Kad nama






- Doh
- Pasir
BAHASA INGGERIS (BI)

(BI 1.0)
Listening and speaking skills


(BI 2.0 & 3.0)
Pre reading Skills and Reading Skills


(BI 4.0)
Writing skills






(BI 1.2) Listen to and understand meaning of simple words


(BI 3.1) Identify letters of the alphabet.



(BI 4.2) Writing skills.




(BI 1.2.7) Listen to and identify common objects in the environment



(BI 3.1.8) Hear and sound vowel sounds




(BI 4.2.3) Write recognisable letters.




1. Point to object




1. Hear and sound out a vowel



1. Join dot to dot.
2. Write recognisable letters based on alphabet card
.


- Preschool class





- Vowel cards




- Workshet
- Alphabet cards
KEROHANIAN, SIKAP DAN NILAI

 PENDIDIKAN ISLAM (PI)
(PI 1.0) Akidah






(PI 3.0) Sirah



(PI 5.0) Asas Bahasa Al-Quran dan Tulisan Jawi






(PI 1.2) Mengetahui Rukun Iman pertama: Beriman kepada Allah




(PI 3.1) Mengetahui Sirah Rasulullah SA.W


(PI 5.1) Mengetahui bahasa Al-Quran





(PI 1.2.3) Menyebut nama-nama Allah (Asma’ul Husna)





(PI 3.1.4) Menceritakan peristiwa kelahiran Rasulullah S.A.W


(PI 5.1.6) Mengenal pasti bentuk huruf hijaiyah






1. Murid menyebut nama-nama Allah yang diketahui
2. Nasyid Asma’ul Husna


1. Bercerita kisah hidup Rasulullah dan keluarganya

1. Murid mengecam bentuk huruf.
Cth: ta’ – bentuk muka (senyum)






- VCD






- Buku cerita



- Kad huruf




KETRAMPILAN- PERKEMBANGAN SOSIOEMOSI (PSE)

(PSE 1.0) Mengenali dan Mengurus Emosi Sendiri





(PSE 1.2) Mengurus emosi sendiri









(PSE 1.2.4) Mengenal pasti tindakan alternatif untuk mengurus emosi





1. Melihat kad gambar mimik muka
2. Mengenal pasti tindakan yang perlu untuk mengurus diri






PERKEMBANGAN  FIZIKAL DAN ESTETIKA

PERKEMBANGAN FIZIKAL DAN PENJAGAAN KESIHATAN(PFK)

(PFK 1.0)
Perkembangan Motor Halus

(PFK 2.0)
Perkembangan motor Kasar




(PFK 4.0)
Kesihatan Persekitaran


KREATIVITI
     
(KTI) Seni Visual





(KTI) Muzik









(PFK 1.1) Melakukan kemahiran motor halus


(PFK 2.1) Melakukan kemahiran motor kasar lokomotor.




(PFK 4.1) Menjaga kebersihan






(KTI 1.1) Menggunakan pengetahuan tentang bahan dan teknik dalam menghasilkan karya seni (aplikasi seni)


(KTI 2.1) Mengambil bahagian dalam aktiviti menyanyi











(PFK 1.1.11) Menggunakan jari unuk merenjis


(PFK 2.1.12) Berlari dengan lakuan yang betul dalam jarak tertentu





(PFK 4.1.5) Menjaga kebersihan peralatan peribadi yang digunakan





(KTI 1.1.5) Mewarnakan gambar dalam ruang tertentu




(KTI 2.1.12) Menyanyi dengan perasaan dan juga ekspresi

(KTI 2.1.13) Menyanyi dengan gerakan










1. Merenjis air pada buah


1. Berlari dengan tangan dihayun bertentangan dengan kaki manakala kepala dan mata menghadap ke hadapan

1. Menyatakan cara bagaimana menjaga kebrsihan peralatn yang tela digunakan



1. Mewarna gambar pelbagai situasi berkaiatan kebersihan



1. Menyanyi sambil membuat aksi bagaimana cara membersih peralatan peribadi










- Buah



- Skitel












- Warna air
- Kertas lukisan
- Keratan tumbuhan


- Carta lagu


SAINS DAN TEKNOLOGI (ST)

AWAL SAINS

(ST 2.0) Kemahiran Saintifik






AWAL MATEMATIK

(ST 7.0) Konsep Nombor


(ST 9.0) Nilai wang




(ST 13.0) Penggunaan ICT






(ST 2.1) Membuat pemerhatian ke atas objek dan fenomena alam di persekitaran








(ST 7.1) Memahami nombor 1-10


(ST 9.1) Mengecam duit yang berlainan nilai



(ST 13.1) Menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi secara accountable dan beretika





(ST 2.1.8) Memerhati dan merekod pemerhatian dalam tulisan yang mudah dengan bimbingan








(ST 7.1.7) Membilang secara menaik 1-10 dan menurun 10-1


(ST 9.1.2) Menyusun nilai wang mengikut tertib/urutan



(ST 13.1.1) Mengenalpasti bahagian-bahagian komputer (monitor, tetikus, papan kekunci, unit sistem)







1. Memerhati dan merekod pemerhatian dalam tulisan yang mudah







1. Membilang secara menaik dan menurun dengan betul

1. Menyusun nilai wang mengikut tertib (nilai kecil – besar)


1. Mengetahui dan mengenalpati bahagia yang terdapat pada komputer





- Lembaran kerja









- Kad nombor



- Duit
KEMANUSIAAN

(KM 2.0) Saya dan keluarga


(KM 2.2) Mengethaui rumah kediaman diri



(KM 2.2.2) Bercerita tentang rumah kediaman


1. Bercerita tentang rumah kediaman masing-masing















RANCANGAN TAHUNAN KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN
                                                   
MINGGU  : 9
TEMA       : KESELAMATAN DIRI

TUNJANG
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
CADANGAN AKTIVITI
BAHAN/ CATATAN
KOMUNIKASI

BAHASA MALAYSIA (BM)

(BM 1.0) Kemahiran Mendengar



(BM 2.0) Kemahiran Bertutur





(BM 3.0)
Kemahiran Membaca





(BM 4.0)
Kemahiran Menulis







(BM 1.1) Mendengar dengan penuh perhatian




(BM 2.1) Berinteraksi dengan mesra






(BM 3.1) Mengenal bentuk huruf A-Z






(BM 4.2) Menguasai kemahiran menulis.





(BM 1.1.8) Mengecam pelbagai bunyi di persekitaran




(BM 2.1.5) Menyatakan permintaan dengan sopan






(BM 3.1.7) Memadankan huruf kecil dengan huruf besar






(BM 4.2.4) Menulis huruf kecil dengan cara yang betul.






1. Mendengar bunyi di persekitaran
2. Meneka bunyi yang didengar (siren bomba, ambulans dan polis)

1. Menyatakan cara bagaimana untuk mengelakkan kemalangan jaln raya




1. Memadankan huruf kecil dengan huruf besar



1.Melakar di udara
2. Membentuk huruf daripada doh/plastesin
3. Menulis huruf dengan betul di belakang kawan






- Pita rakaman





- Poster
- Carta bergambar





- Kad huruf
- Lembaran kerja






- Doh
- Pasir
BAHASA INGGERIS (BI)

(BI 1.0)
Listening and speaking skills


(BI 2.0 & 3.0)
Pre reading Skills and Reading Skills


(BI 4.0)
Writing skills






(BI 1.2) Listen to and understand meaning of simple words


(BI 3.1) Identify letters of the alphabet.



(BI 4.2) Writing skills.




(BI 1.2.8) Name common objects in the environment



(BI 3.1.8) Hear and sound vowel sounds




(BI 4.2.3) Write recognisable letters.




1. Children name five objects around them



1. Hear and sound out a vowel



1. Join dot to dot.
2. Write recognisable letters based on alphabet card
.


- Label cards





- Vowel cards




- Workshet
- Alphabet cards
KEROHANIAN, SIKAP DAN NILAI

 PENDIDIKAN ISLAM (PI)
(PI 1.0) Akidah







(PI 3.0) Sirah



(PI 5.0) Asas Bahasa Al-Quran dan Tulisan Jawi






(PI 1.2) Mengetahui Rukun Iman pertama: Beriman kepada Allah





(PI 3.1) Mengetahui Sirah Rasulullah SA.W


(PI 5.1) Mengetahui bahasa Al-Quran





(PI 1.2.3) Menyebut nama-nama Allah (Asma’ul Husna)
  1. pengasih dan penyayang
  2. pengampun
  3. berkuasa
  4. adil
  5. bijaksana

(PI 3.1.4) Menceritakan peristiwa kelahiran Rasulullah S.A.W


(PI 5.1.6) Mengenal pasti bentuk huruf hijaiyah






1. Murid menyebut nama-nama Allah yang diketahui
2. Nasyid Asma’ul Husna



1. Bercerita kisah hidup Rasulullah dan keluarganya

1. Murid mengecam bentuk huruf.
Cth: ta’ – bentuk muka (senyum)






- VCD






- Buku cerita



- Kad huruf




KETRAMPILAN- PERKEMBANGAN SOSIOEMOSI (PSE)

(PSE 1.0) Mengenali dan Mengurus Emosi Sendiri





(PSE 1.3) Mengenali emosi orang lain









(PSE 1.3.2) Menerima pandangan dan membaca emosi orang lain





1. Berkongsi pengalaman dan idea bersama kawan






PERKEMBANGAN  FIZIKAL DAN ESTETIKA

PERKEMBANGAN FIZIKAL DAN PENJAGAAN KESIHATAN(PFK)

(PFK 1.0)
Perkembangan Motor Halus

(PFK 2.0)
Perkembangan motor kasar

(PFK 5.0)
Keselamatan


KREATIVITI
     
(KTI) Seni Visual





(KTI) Muzik









(PFK 1.1) Melakukan kemahiran motor halus


(PFK 2.1) Melakukan kemahiran motor kasar lokomotor.

(PFK 5.1) Mengenali sumber yang menyebabkan kemalangan dan bahaya



(KTI 1.1) Menggunakan pengetahuan tentang bahan dan teknik dalam menghasilkan karya seni (aplikasi seni)


(KTI 2.2) Mengambil bahagian dalam aktiviti memainkan perkusi











(PFK 1.1.11) Menggunakan jari unuk merenjis


(PFK 2.1.13) Berlari ke arah yang ditentukan


(PFK 5.1.4) Mengenal pasti situasi yang membahayakan seperti lantai licin, banjir, kebakaran, jalan raya



(KTI 1.1.5) Mewarnakan gambar dalam ruang tertentu




(KTI 2.2.4) Memainkan perkusi dngan ekspresi yang sesuai (kuat-lembut)










1. Merenjis air pada buah


1. Berlari dalam jarak 5 meter


1. Menunjukkan gambar situasi bahaya kepada murid-murid



1. Mewarna gambar pelbagai situasi berkaiatan kebersihan



1. Menyanyi dengan menggunakan perkusi mengikut rentak










- Buah



- Skitel



- Carta bergambar









- Alat perkusi


SAINS DAN TEKNOLOGI (ST)

AWAL SAINS

(ST 2.0) Kemahiran Saintifik




AWAL MATEMATIK

(ST 7.0) Konsep Nombor




(ST 9.0) Nilai wang




(ST 13.0) Penggunaan ICT






(ST 2.1) Membuat pemerhatian ke atas objek dan fenomena alam di persekitaran






(ST 7.1) Memahami nombor 1-10




(ST 9.1) Mengecam duit yang berlainan nilai



(ST 13.1) Menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi secara accountable dan beretika





(ST 2.1.9) Memerhati dan merekod pemerhatian dalam lukisan







(ST 7.1.8) Menulis nombor 1-10 mengikut cara yang betul





(ST 9.1.2) Menyusun nilai wang mengikut tertib/urutan


(ST 13.1.1) Mengenalpasti bahagian-bahagian komputer (monitor, tetikus, papan kekunci, unit sistem)







1. Memerhati dan merekod pemerhatian dalam lukisan yang mudah





1. Melakar nombor di udara
2. Menulis nombor mengikut arah yang betul

1. Menyusun nilai wang mengikut tertib (nilai kecil – besar)


1. Mengetahui dan mengenalpati bahagia yang terdapat pada komputer





- Lembaran kerja









- Kad nombor



- Duit
KEMANUSIAAN

(KM 2.0) Saya dan keluarga


(KM 2.2) Mengethaui rumah kediaman diri



(KM 2.2.2) Bercerita tentang rumah kediaman


1. Bercerita tentang rumah kediaman masing-masing
2. Menyatakn cara bagaimana mengawasi rumah




No comments:

Post a Comment

Post a Comment